Esta primeira é de com' el fez o céo e a térra e o mar e o sól e a lũa e as estrelas e toda-las outras cousas que son, e como fez o hóme a sa semellança.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Como podemos a Déus gradecer | 10 A | |
2 | quantos bẽes el por nós foi fazer. | 10 A | |
Stanza I | |||
3 | Por nós fez el céo, térra e mar, | 10 b | |
4 | ca pera si non havía mestér; | 10 c | |
5 | e quen aquesto creer non quisér, | 10 c | |
6 | a pïedade de Déus quér negar. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza II | |||
7 | De com' el fez a luz e a crïou, | 10 b | |
8 | ben semella séu feit', amigos méus; | 10 c | |
9 | pero mas foi u por salvá-los séus | 10 c | |
10 | o séu lume na Virgen ensserou. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/423 | |||
Stanza III | |||
11 | E u os céos fez e estendeu, | 10 b | |
12 | ben semella óbra de mui gran sen; | 10 c | |
13 | mas maior foi, a queno catar ben, | 10 c | |
14 | u por seer hóme deles decendeu. †CSM 423:14Synaeresis is commonly found in the verb seer. | 10 b | .ron |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza IV | |||
15 | E u a térra fez, mostrou ben qual | 10 b | |
16 | poder havía; mas quen comidir, | 10 c | |
17 | por mais terrá u por nos remiír | 10 c | |
18 | andou en ela e sofreu gran mal. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza V | |||
19 | E u a lũa e o sól qu' é luz | 10 b | |
20 | crïou, grand' óbra e mui nóbre fez; | 10 c | |
21 | pero mais foi u chus negros ca pez | 10 c | |
22 | tornaron u por nós pres mórt' en cruz. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/423 | |||
Stanza VI | |||
23 | E u as strelas fez, de cérto sei †CSM 423:23This is a perhaps a rather odd case of elision, but it is the only resolution for the extra syllable in this line that leaves the words E u... at the start intact, which I believe is important as the same formula begins all stanzas after the first two. Although the form strela normally only occurs after a vowel (see CSM 1:37, 94:113, 100:2, 325:1), the -s of as and the s- of strelas will merge quite naturally here, resulting in [as·tre·las] which can be sung quite comfortably. | 10 b | |
24 | que en fazê-las non fillou afán; | 10 c | |
25 | pero mais foi u per elas a pran | 10 c | |
26 | dos Reïs foi aorado por Rei. †CSM 423:26The word reis undergoes diaeresis in several other cantigas. See the note to CSM 1:36 for more on this word. | 10 b | .ron |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza VII | |||
27 | E u os peixes, per com' aprendí, | 10 b | |
28 | crïou das aguas, com' escrito jaz, | 10 c | |
29 | gran cousa foi; mas mui maior assaz | 10 c | |
30 | u sobr' elas andou por nós aquí. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza VIII | |||
31 | E u as aves, com' el por ben viu, | 10 b | |
32 | que voassen no aire fazer quis, | 10 c | |
33 | muito foi; mas desto vos faço fis | 10 c | |
34 | que mais fez por nós u per el subiu. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/423 | |||
Stanza IX | |||
35 | E u bestias, per com' o 'scrito diz, †CSM 423:35Compare CSM 139:43 where escrito is elided in the manuscripts. | 10 b | |
36 | fez de naturas muitas mais ca mil, | 10 c | |
37 | muito foi; pero mais u eno vil | 10 c | |
38 | presév' ontr' elas jouv' o mui fiíz. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Stanza X | |||
39 | E u fez hóme apóst' e mui bél | 10 b | |
40 | a que déu entendiment' e razôn, | 10 c | |
41 | muito foi; pero mais u pres paxôn | 10 c | |
42 | polo salvar e mórte mui crüél. | 10 b | |
Como podemos a Déus gradecer... | |||
Footnotes
Line 14: | Synaeresis is commonly found in the verb seer. |
Line 23: | This is a perhaps a rather odd case of elision, but it is the only resolution for the extra syllable in this line that leaves the words E u... at the start intact, which I believe is important as the same formula begins all stanzas after the first two. Although the form strela normally only occurs after a vowel (see CSM 1:37, 94:113, 100:2, 325:1), the -s of as and the s- of strelas will merge quite naturally here, resulting in [as·tre·las] which can be sung quite comfortably. |
Line 26: | The word reis undergoes diaeresis in several other cantigas. See the note to CSM 1:36 for more on this word. |
Line 35: | Compare CSM 139:43 where escrito is elided in the manuscripts. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[To] | CJC 1 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob095small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 423http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=423
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
10 10 |
Stanzas
10 10 10 10 |
Rhyme
AA / bccbR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | ||||||||||
b | aɾ | ou̯ | eu̯ | al | uʣ | ei̯ | i | iu̯ | iʣ | ɛl | |
c | ɛɾ | ɛu̯s | eŋ | iɾ | eʣ | aŋ | aʣ | is | il | oŋ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 12:24 |
Slow | 100 | 6:12 |
Medium | 150 | 4:08 |
Fast | 200 | 3:06 |
Very fast | 250 | 2:28 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 620