Como Santa María quis guardar de mórte un privado dun rei que o havían mezcrado.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | A Virgen sempr' acorrer, | 7 A | |
2 | acorrer | 3 A | |
3 | vai o coitad', e valer, | 7 A | |
4 | e valer. | 3 A | |
Stanza I | |||
5 | Dest' un miragre vos contarei | 9 b | |
6 | que en Canete, per com' achei, | 9 b | |
7 | a Virgen por un hóme dun Rei | 9 b | |
8 | fez, que mezcraran, com' apres' hei; | 9 b | |
9 | e ben sei | 3 b | |
10 | que o cuidaran a fazer morrer. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Stanza II | |||
11 | De tal guisa o foron mezcrar, | 9 b | |
12 | que o mandou lógu' el Rei chamar | 9 b | |
13 | ante si. Mas el con gran pesar | 9 b | |
14 | e con coita fillou-s' a chorar | 9 b | |
15 | e rogar | 3 b | |
16 | a Virgen quanto mais podo fazer. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/97 | |||
Stanza III | |||
17 | Demais un rico pano i déu | 9 b | |
18 | na eigreja e fezo-se séu | 9 b | |
19 | hóme da Virgen, com' aprix éu; | 9 b | |
20 | e est' havía nome Matéu, | 9 b | |
21 | a ben léu | 3 b | |
22 | podê-l-an en cas del Rei connocer. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Stanza IV | |||
23 | E pois na eigreja pos séu don | 9 b | |
24 | e fez chorando sa oraçôn, | 9 b | |
25 | meteu-se ao caminn' entôn | 9 b | |
26 | con mui gran med' en séu coraçôn, | 9 b | |
27 | de lijôn | 3 b | |
28 | ou de mórte por tal mezcra prender. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Stanza V | |||
29 | E quand' u éra el Rei chegou, | 9 b | |
30 | séus hómees por el lógu' envïou; †CSM 97:30Mettmann omẽes; [To] omees; [T] omẽes; [E] omẽes. Here I have used the form omees from [To] in order to be able to mark synaeresis to fix the metre. | 9 b | .bowowo |
31 | mas aa Virgen se comendou | 9 b | |
32 | muit' el; des i ant' el Rei entrou | 9 b | |
33 | e parou | 3 b | |
34 | s' e pois começou-ll' assí a dizer: | 10 A | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/97 | |||
Stanza VI | |||
35 | “Sennor, vós envïastes por mi, | 9 b | |
36 | e tanto que vóssa carta vi | 9 b | |
37 | vin quanto pud', e aqué-m' aquí.” | 9 b | |
38 | E el Rei lógo respôs-ll' assí, | 9 b | |
39 | com' oí: | 3 b | |
40 | “Ũa ren querría de vós saber, | 10 A | |
Stanza VII | |||
41 | se é verdade que tanto mal | 9 b | |
42 | fezéstes, e tan descomunal, | 9 b | |
43 | como mi dizen.” Respôs el: “Qual?” | 9 b | |
44 | El Rei contou-lle: “Tal e atal.” | 9 b | |
45 | Diss' el: “Val- | 3 b | |
46 | me, Santa María, con téu poder! | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Stanza VIII | |||
47 | Esto que vos disséron, Sennor, | 9 b | |
48 | mentira foi, non vistes maior; | 9 b | |
49 | e se a vóssa mercee for, | 9 b | |
50 | meted' i un vóss' enqueredor, | 9 b | |
51 | e mellor | 3 b | |
52 | podedes per i o feit' entender.” | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/97 | |||
Stanza IX | |||
53 | Respôs el Rei: “Daquesto me praz, | 9 b | |
54 | e tenno que comprides assaz | 9 b | |
55 | e fazê-lo quér', u al non jaz.” | 9 b | |
56 | E meteu i un hóme de paz | 9 b | |
57 | que vïaz | 3 b | |
58 | fosse daquest' a verdad' enquerer. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Stanza X | |||
59 | Est' hóme punnou tóste de s' ir | 9 b | |
60 | e fez gente da térra vĩir, | 9 b | |
61 | que foron o feito descobrir | 9 b | |
62 | da verdad' e de quanto mentir | 9 b | |
63 | e falir | 3 b | |
64 | foran al Rei. E fez-lo escrever | 10 A | |
Stanza XI | |||
65 | e envïou-llo. E pois abriu | 9 b | |
66 | el Rei aquel escrito e viu | 9 b | |
67 | que ll' end' a verdade descobriu, | 9 b | |
68 | lógu' entôn todo mui ben sentiu | 9 b | |
69 | e cousiu | 3 b | |
70 | que falssidade foran apõer | 10 A | |
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Stanza XII | |||
71 | a aquel hóm'. E lógo porên | 9 b | |
72 | lle perdõou e fez-lle gran ben, | 9 b | |
73 | e os mezcradores en desdên | 9 b | |
74 | tev' e nunca por eles déu ren, | 9 b | |
75 | e des ên | 3 b | |
76 | nonos ar quis de tal feito creer. | 10 A | |
A Virgen sempr' acorrer... | |||
Footnotes
Line 30: | Mettmann omẽes; [To] omees; [T] omẽes; [E] omẽes. Here I have used the form omees from [To] in order to be able to mark synaeresis to fix the metre. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 97 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/213small.htmlExternal link |
[T] | 97 | |
[To] | VIII | view p1http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob102small.gifExternal link view p2http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob103small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 97http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=97
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7 3 7 3 |
Stanzas
9 9 9 9 3 10 |
Rhyme
AAAA / bbbbbAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | ||||||||||||
b | ei̯ | aɾ | ɛu̯ | oŋ | ou̯ | i | al | oɾ | aʣ | iɾ | iu̯ | eŋ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 16:57 |
Slow | 100 | 8:28 |
Medium | 150 | 5:39 |
Fast | 200 | 4:14 |
Very fast | 250 | 3:23 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 848