Como Santa María sacou de vergonna a un cavaleiro que houvér' a seer ena lide en Sant' Esteván de Gormaz, de que non pod' i seer polas súas tres missas que oiu.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer | 11 A | |
2 | por nós, nunca pód' en vergonna caer. | 11 A | |
Stanza I | |||
3 | Dest' un gran miragre vos quéro contar | 11 b | |
4 | que Santa María fez, se Déus m' ampar, | 11 b | |
5 | por un cavaleiro a que foi guardar | 11 b | |
6 | de mui gran vergonna que cuidou prender. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza II | |||
7 | Este cavaleiro, per quant' aprendí, | 11 b | |
8 | franqu' e ardid' éra, que bẽes alí | 11 b | |
9 | u ele morava nen redor dessí | 11 b | |
10 | d' armas non podían outro tal saber. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/63 | |||
Stanza III | |||
11 | ⌧ De bõos costumes havía assaz †CSM 63:11Mettmann E de; [To] De; [T] De; [E] E de. The extra word E is in keeping with the usual narrative style of the CSM, but is quite unnecessary to the sense, and it may well be the result of confusion: the [E] lyric scribe perhaps wrote de when he should have left the D for the illuminator, and then the illuminator assumed that another E was needed. | 11 b | |
12 | e nunca con mouros quiso haver paz; | 11 b | |
13 | porend' en Sant' Estevão de Gormaz | 11 b | |
14 | entrou, quand' Almançor a cuidou haver, | 11 A | |
Stanza IV | |||
15 | con el conde don García, que entôn | 11 b | |
16 | tiínna o logar en aquela sazôn, †CSM 63:16Synaeresis in tiínna is very common, and although the compressed syllable falls on a single short note .o here, the musical result is certainly superior to the alternative of synalepha with the following word o. | 11 b | .o |
17 | que éra bon hóm' e d' atal coraçôn | 11 b | |
18 | que aos mouros se fazía temer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza V | |||
19 | Este conde de Castéla foi sennor | 11 b | |
20 | e houve gran guérra con rei Almançor, | 11 b | |
21 | que Sant' Estevão tod' a derredor | 11 b | |
22 | lle vẽo cercar, cuidando-lla toller. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/63 | |||
Stanza VI | |||
23 | Mais el conde defendía-se mui ben, | 11 b | |
24 | ca éra ardido e de mui bon sen; | 11 b | |
25 | e porên do séu non lle leixava ren, | 11 b | |
26 | mais ía-os mui de rijo cometer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza VII | |||
27 | Mais o cavaleiro de que vos falei | 11 b | |
28 | tanto fez i d' armas, per quant' end' éu sei, | 11 b | |
29 | que non houv' i lide nen mui bon tornei | 11 b | |
30 | u se non fezésse por bõo tẽer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza VIII | |||
31 | E avẽo-ll' un día que quis saír | 11 b | |
32 | con el conde por na hóste ir ferir | 11 b | |
33 | dos mouros; mais ante foi missa oír, | 11 b | |
34 | como cada día soía fazer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/63 | |||
Stanza IX | |||
35 | Pois foi na igreja, ben se repentiu | 11 b | |
36 | dos séus pecados e a missa oiu | 11 b | |
37 | de Santa María, que ren non faliu, | 11 b | |
38 | e outras dúas que i foron dizer, | 11 A | |
Stanza X | |||
39 | que da Reínna éran espirital. | 11 b | |
40 | Mais un séu escudeiro o trouxe mal | 11 b | |
41 | dizendo: “Quen en tal torneio non sal | 11 b | |
42 | com' aqueste, nunca dev' aparecer.” | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza XI | |||
43 | Por nulla ren que lle disséss' aquel séu | 11 b | |
44 | escudeiro, ele nulla ren non déu, | 11 b | |
45 | mais a Santa María diz: “Sõo téu, | 11 b | |
46 | e tól-me vergonna, ca hás ên poder.” | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
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Stanza XII | |||
47 | As missas oídas, lógo cavalgou | 11 b | |
48 | e ena carreira o conde achou, | 11 b | |
49 | que ll' o braço déstro no cólo deitou | 11 b | |
50 | dizend': “En bon ponto vos fui connocer, | 11 A | |
Stanza XIII | |||
51 | ca se vós non fôssedes, juro par Déus | 11 b | |
52 | que vençudos foramos éu e os méus; | 11 b | |
53 | mais tantos matastes vós dos mouros séus | 11 b | |
54 | del rei Almançor, que s' houv' a recreer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza XIV | |||
55 | E tanto fezéstes por gãardes prez, | 11 b | |
56 | que ja cavaleiro nunca tanto fez | 11 b | |
57 | nen sofreu en armas com' aquesta vez | 11 b | |
58 | sofrer fostes vós polos mouros vencer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/63 | |||
Stanza XV | |||
59 | Mas rógo-vos, porque vos é mui mestér, | 11 b | |
60 | que de vóssas chagas pensedes, sennér; | 11 b | |
61 | e éu hei un méje dos de Monpislér | 11 b | |
62 | que vos póde cedo delas guarecer.” | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza XVI | |||
63 | Disse-ll' est' el conde, e mui mais ca tres | 11 b | |
64 | lle disséron aquesta razôn medês; | 11 b | |
65 | e el deles todos tal vergonna pres | 11 b | |
66 | que con vergonna se cuidou ir perder. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Stanza XVII | |||
67 | Mais pois que sas armas viu e couseceu | 11 b | |
68 | que feridas éran, lógo connosceu | 11 b | |
69 | que miragre fora, ca ben entendeu | 11 b | |
70 | que d' outra guisa non podía seer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
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Stanza XVIII | |||
71 | Pois est' entendudo houve, ben foi fis | 11 b | |
72 | que Santa María leixá-lo non quis | 11 b | |
73 | caer en vergonna; e maravidís | 11 b | |
74 | e outras ofrendas lle foi ofrecer. | 11 A | |
Quen ben sérv' a Madre do que quis morrer... | |||
Footnotes
Line 11: | Mettmann E de; [To] De; [T] De; [E] E de. The extra word E is in keeping with the usual narrative style of the CSM, but is quite unnecessary to the sense, and it may well be the result of confusion: the [E] lyric scribe perhaps wrote de when he should have left the D for the illuminator, and then the illuminator assumed that another E was needed. |
Line 16: | Synaeresis in tiínna is very common, and although the compressed syllable falls on a single short note .o here, the musical result is certainly superior to the alternative of synalepha with the following word o. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 63 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/158small.htmlExternal link |
[T] | 63 | |
[To] | 51 | view p1http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob048small.gifExternal link view p2http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob049small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 63http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=63
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
11 11 |
Stanzas
11 11 11 11 |
Rhyme
AA / bbbAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII | XIII | XIV | XV | XVI | XVII | XVIII | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | ||||||||||||||||||
b | aɾ | i | aʣ | oŋ | oɾ | eŋ | ei̯ | iɾ | iu̯ | al | ɛu̯ | ou̯ | ɛu̯s | eʣ | ɛɾ | es | eu̯ | is |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 24:11 |
Slow | 100 | 12:05 |
Medium | 150 | 8:03 |
Fast | 200 | 6:02 |
Very fast | 250 | 4:50 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 1210