Esta é como Santa María fez nacer as cinco rósas na boca do monge depós sa mórte, polos cinco salmos que dizía a honrra das cinco lêteras que há no séu nome.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Gran dereit' é de seer | 7 A | |
2 | séu miragre mui fremoso | 7' B | |
3 | da Virgen, de que nacer | 7 A | |
4 | quis por nós Déus grorïoso. | 7' B | |
Stanza I | |||
5 | Porên quéro retraer | 7 A | |
6 | un miragre que oí, | 7 c | |
7 | ond' haveredes prazer | 7 A | |
8 | oíndo-o outrossí, | 7 c | |
9 | per que podedes saber | 7 A | |
10 | o gran ben, com' aprendí, | 7 c | |
11 | que a Virgen foi fazer | 7 A | |
12 | a un bon religïoso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Stanza II | |||
13 | Este sabía leer | 7 A | |
14 | pouco, com' oí contar, | 7 c | |
15 | mas sabía ben querer | 7 A | |
16 | a Virgen que non há par; | 7 c | |
17 | e porên foi compõer | 7 A | |
18 | cinque salmos e juntar, | 7 c | |
19 | por en sa loor crecer, | 7 A | |
20 | de que éra desejoso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/56 | |||
Stanza III | |||
21 | Dos salmos foi escoller | 7 A | |
22 | cinque por esta razôn | 7 c | |
23 | e de sũu os põer | 7 A | |
24 | por cinque letras que son | 7 c | |
25 | en María, por prender | 7 A | |
26 | dela pois tal galardôn, | 7 c | |
27 | per que podésse veer | 7 A | |
28 | o séu Fillo pïadoso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Stanza IV | |||
29 | Quen catar e revolver | 7 A | |
30 | estes salmos, achará | 7 c | |
31 | “Magnificat” i jazer, | 7 A | |
32 | e “Ad Dóminum” i há, | 7 c | |
33 | e cabo del “In conver- | 7 A | |
34 | tendo” e “Ad te” está, | 7 c | |
35 | e pois “Retribúe ser- | 7 A | |
36 | vo túo” muit' homildoso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Stanza V | |||
37 | Pera ben de Déus haver, | 7 A | |
38 | ond' aquestes, sen falir, | 7 c | |
39 | salmos sempr' ía dizer | 7 A | |
40 | cada día, sen mentir, | 7 c | |
41 | ant' o altar e tender | 7 A | |
42 | se todo e repentir | 7 c | |
43 | do que fora merecer | 7 A | |
44 | quand' éra fól e astroso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/56 | |||
Stanza VI | |||
45 | Est' uso foi mantẽer | 7 A | |
46 | mentre no mundo viveu; | 7 c | |
47 | mas pois, quand' houv' a morrer, | 7 A | |
48 | na boca ll' apareceu | 7 c | |
49 | rosal, que viron tẽer | 7 A | |
50 | cinque rósas, e creceu | 7 c | |
51 | porque fora bẽeizer | 7 A | |
52 | a Madre do Poderoso. | 7' B | |
Gran dereit' é de seer... | |||
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 56 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/148small.htmlExternal link |
[T] | 56 | |
[To] | 71 | view p1http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob065small.gifExternal link view p2http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob066small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 56http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=56
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7 7' 7 7' |
Stanzas
7 7 7 7 7 7 7 7' |
Rhyme
ABAB / AcAcAcABR | I | II | III | IV | V | VI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | ||||||
B | ozo | ||||||
c | i | aɾ | oŋ | a | iɾ | eu̯ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 11:02 |
Slow | 100 | 5:31 |
Medium | 150 | 3:40 |
Fast | 200 | 2:45 |
Very fast | 250 | 2:12 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 552