Esta é como Santa María de Ribéla non quér que arça outr' óio ant' o séu altar senôn d' olivas que seja ben claro e muit' esmerado.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Aquela en que Déus carne prendeu e nos déu por lume, | 7' | 7' A|
2 | das cousas limpias se paga sempre, tal é séu costume. | 7' | 7' A|
Stanza I | |||
3 | E desto mostrou miragre a Virgen Santa María | 7' | 7' b|
4 | grand' en ũa sa eigreja, e demóstra cada día, | 7' | 7' b|
5 | en ũ' aldea que nome há Ribéla, u soía | 7' | 7' b|
6 | haver ben d' antiguedade un mõesteir' a costume | 7' | 7' A|
Stanza II | |||
7 | d' ôrdin de San Bẽeḯto. E óra chus da eigreja †CSM 304:7As an adjective, bẽeito normally has just three syllables, but Bẽeito here is a proper noun—the Latin name "Benedict(us)"—and a more conservative pronunciation is therefore quite natural. Note that the diaeresis which separates the e from the i corresponds to the position of the lost -d-. | 7' | 7' b.o |
8 | non ficou, que é da Virgen que sempre bẽeita seja, | 7' | 7' b|
9 | en que há ben cinc' altares, u gran vertude sobeja | 7' | 7' b|
10 | móstra Déus no que é dela: Ca non pód' i arder lume | 7' | 7' A|
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/304 | |||
Stanza III | |||
11 | d' outr' óio senôn d' olivas pi' e muit' esmerado; mui lím | 7' | 7' b.o |
12 | ca macar ard' ant' os outros de linaça, sól penssado | 7' | 7' b|
13 | non é que ant' o da Virgen arça; e est' é provado | 7' | 7' b|
14 | muitas vezes eno ano, e háno ja por costume. | 7' | 7' A|
Aquela en que Déus carne prendeu e nos déu por lume... | |||
Stanza IV | |||
15 | Ca o próvan ameúde cavaleiros, lavradores, | 7' | 7' b|
16 | clérigos, monges e frades descalços, preegadores; | 7' | 7' b|
17 | ca pero i acenderon outros óios ardedores, | 7' | 7' b|
18 | atán tóste se matavan, que sól non deitavan lume. | 7' | 7' A|
Aquela en que Déus carne prendeu e nos déu por lume... | |||
Stanza V | |||
19 | E porend' os dessa térra non ousan seer ousados | 7' | 7' b|
20 | d' outr' óio alí queimaren, ca saen por denodados | 7' | 7' b|
21 | ende cada que o próvan, e por esto son tornados | 7' | 7' b|
22 | a queimar óio d' oliva nas lampadas por costume. | 7' | 7' A|
Aquela en que Déus carne prendeu e nos déu por lume... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/304 | |||
Footnotes
Line 7: | As an adjective, bẽeito normally has just three syllables, but Bẽeito here is a proper noun—the Latin name "Benedict(us)"—and a more conservative pronunciation is therefore quite natural. Note that the diaeresis which separates the e from the i corresponds to the position of the lost -d-. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 304 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/539small.htmlExternal link |
[F] | 77 |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 304http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=304
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' | 7' 7' | 7' |
Stanzas
7' | 7' 7' | 7' 7' | 7' 7' | 7' |
Rhyme
AA / bbbAR | I | II | III | IV | V | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | ume | |||||
b | i.a | eʤa | ado | oɾes | ados |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 10:14 |
Slow | 100 | 5:07 |
Medium | 150 | 3:24 |
Fast | 200 | 2:33 |
Very fast | 250 | 2:02 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 512