Como Santa María de Tudía prendeu os ladrões que lle furtaron as colmẽas.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | A Santa María muito ll' é gréu †CSM 326:1In [E] this cantiga has a splendid decorated capital S at the beginning. Unfortunately, it should have been an A. Another bad day in the scriptorium for the illuminator. | 10 A | |
2 | de quen s' atreve de furtá-lo séu. | 10 A | |
Stanza I | |||
3 | Ca a Sennor que o atán ben dá | 10 b | |
4 | non há hóme razôn de lle furtar | 10 c | |
5 | nen de roubar-ll' o séu nen llo fillar, | 10 c | |
6 | ca servindo-a ben havê-lo-á. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza II | |||
7 | E daquesta razôn vos contarei | 10 b | |
8 | un gran miragre que fez ũa vez | 10 c | |
9 | en Tudía esta Sennor de prez, | 10 c | |
10 | e daqueles que foron i o sei. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/326 | |||
Stanza III | |||
11 | A aqueste logar con devoçôn | 10 b | |
12 | vẽen i as gentes e son roméus | 10 c | |
13 | por servir a nóbre Madre de Déus, | 10 c | |
14 | e dan i todos mui grand' ofreçôn. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza IV | |||
15 | Onde foi que un hóme mui fïél | 10 b | |
16 | desta Sennor foi alí ofrecer | 10 c | |
17 | sas colmẽas, de que podéss' haver | 10 c | |
18 | a eigreja muita cera e mél. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza V | |||
19 | E quen a verdade saber quisér, | 10 b | |
20 | saberá que as poséron alí | 10 c | |
21 | derredor da eigreja, e, com' oí, †CSM 326:21Synalepha in eigreja e works well musically, as the combined metrical syllable -ja e falls on a three-note ligature .eyeye. | 10 c | .eyeye |
22 | guardava-as ũa póbre mollér. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/326 | |||
Stanza VI | |||
23 | E ladrões ũa noit' ant' a luz | 10 b | |
24 | furtáronas todas e foron-s' ên, | 10 c | |
25 | assí que non envergonnaron ren | 10 c | |
26 | a ela neno que morreu na cruz. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza VII | |||
27 | Outro día, pois viron este mal, | 10 b | |
28 | os do logar fillaron-s' a carpir, | 10 c | |
29 | e lóg' a Santa María pedir | 10 c | |
30 | foron vingança deste feito tal. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza VIII | |||
31 | E lóg' un cavaleir' alí chegou | 10 b | |
32 | que de toda a térra a redor | 10 c | |
33 | éra jostiça, e pois sabedor | 10 c | |
34 | foi deste feito, buscá-los mandou. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/326 | |||
Stanza IX | |||
35 | E el meesmo non foi i de dur | 10 b | |
36 | en pós eles, buscando-os assaz, | 10 c | |
37 | atá que os viu jazer como jaz | 10 c | |
38 | o cõello ascondud' ou o mur. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Stanza X | |||
39 | E as colmẽas tiínnan atrás | 10 b | |
40 | deitadas, e non podían de pran | 10 c | |
41 | fogir con elas; entôn manamán | 10 c | |
42 | os prendeu, que non atendeu a cras. | 10 b | |
A Santa María muito ll' é gréu... | |||
Footnotes
Line 1: | In [E] this cantiga has a splendid decorated capital S at the beginning. Unfortunately, it should have been an A. Another bad day in the scriptorium for the illuminator. |
Line 21: | Synalepha in eigreja e works well musically, as the combined metrical syllable -ja e falls on a three-note ligature .eyeye. |
Footnotes
E1: | In the manuscript the word Maria is missing from this stave, but its musical notation is present. Conversely, the word muito is present but its music is missing. I have just copied these from the initial refrain. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 326 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/580small.htmlExternal link |
[F] | — | (miniatures but no text) |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 326http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=326
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
10 10 |
Stanzas
10 10 10 10 |
Rhyme
AA / bccbR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | ɛu̯ | ||||||||||
b | a | ei̯ | oŋ | ɛl | ɛɾ | uʣ | al | ou̯ | uɾ | as | |
c | aɾ | eʣ | ɛu̯s | eɾ | i | eŋ | iɾ | oɾ | aʣ | aŋ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 12:24 |
Slow | 100 | 6:12 |
Medium | 150 | 4:08 |
Fast | 200 | 3:06 |
Very fast | 250 | 2:28 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 620