Como Santa María guardou ũa nave que ía carregada de triígo que non perecesse, e sacó-a en salvo ao pórto.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Nas coitas devemos chamar | 8 A | |
2 | a Virgen, estrela do mar. | 8 A | |
Stanza I | |||
3 | Esta é Santa María, | 7' b | |
4 | que aos séus noit' e día | 7' b | |
5 | guarda de mal e os guía, | 7' b | |
6 | pois se lle van encomendar | 8 A | |
Stanza II | |||
7 | como fez ũa vegada | 7' b | |
8 | dũa nav' encarregada | 7' b | |
9 | de trigo e de cevada | 7' b | |
10 | de Colliure, que foi guardar, | 8 A | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/112 | |||
Stanza III | |||
11 | que houvéra pereçuda | 7' b | |
12 | seer de tod' e perduda, | 7' b | |
13 | senôn pela sa ajuda, | 7' b | |
14 | que a quis en salvo guïar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
Stanza IV | |||
15 | Ca houvéra tal tormenta | 7' b | |
16 | que de millas setaenta | 7' b | |
17 | correra ou oitaenta, | 7' b | |
18 | querendo-s' a nav' afondar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
Stanza V | |||
19 | Ca o masto foi britado | 7' b | |
20 | e o temôn pecejado, | 7' b | |
21 | e os da nave sen grado | 7' b | |
22 | saíron ên por escapar | 8 A | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/112 | |||
Stanza VI | |||
23 | en un batél a gran pẽa, | 7' b | |
24 | ca viron a nave chẽa | 7' b | |
25 | d' agua vólta con arẽa | 7' b | |
26 | e aquel pan todo mollar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
Stanza VII | |||
27 | Esto foi cousa mui cérta, | 7' b | |
28 | ca a nav' éra abérta; | 7' b | |
29 | e porende grand' oférta | 7' b | |
30 | prometeron entôn de dar | 8 A | |
Stanza VIII | |||
31 | aa Virgen, que rogasse | 7' b | |
32 | séu Fill' e que lles guardasse | 7' b | |
33 | séu pan e que os sacasse | 7' b | |
34 | en salvo sen pérda fillar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
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Stanza IX | |||
35 | Entôn mui tóste remaron | 7' b | |
36 | e da nave s' alongaron, | 7' b | |
37 | e ao pórto chegaron, | 7' b | |
38 | u a viron sãa estar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
Stanza X | |||
39 | E viron séu pan eixuito, | 7' b | |
40 | por que fezéran ja luito; | 7' b | |
41 | e a Virgen porên muito | 7' b | |
42 | começaron lóg' a loar. | 8 A | |
Nas coitas devemos chamar... | |||
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 112 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/233small.htmlExternal link |
[T] | 112 | |
[To] | II | view p1http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob098small.gifExternal link view p2http://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob099small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 112http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=112
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
8 8 |
Stanzas
7' 7' 7' 8 |
Rhyme
AA / bbbAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | aɾ | ||||||||||
b | i.a | ada | uda | enta | ado | eŋa | ɛɾta | ase | aɾoŋ | ui̯to |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 9:55 |
Slow | 100 | 4:57 |
Medium | 150 | 3:18 |
Fast | 200 | 2:28 |
Very fast | 250 | 1:59 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 496