Esta é como Santa María sacou dous escudeiros de prijôn.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Prijôn fórte nen dultosa | 7' A | |
2 | non pód' os presos tẽer | 7 B | |
3 | a pesar da Grorïosa. | 7' A | |
Stanza I | |||
4 | Desta razôn vos direi | 7 c | |
5 | un miragre que achei | 7 c | |
6 | escrito, e mui ben sei | 7 c | |
7 | que farei | 3 c | |
8 | del cantiga saborosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Stanza II | |||
9 | E contarei sen mentir | 7 c | |
10 | como de prijôn saír | 7 c | |
11 | fez dous presos e fogir | 7 c | |
12 | e pois ir | 3 c | |
13 | en salv' a mui Precïosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/106 | |||
Stanza III | |||
14 | Dous escudeiros correr | 7 c | |
15 | foron por rouba fazer; | 7 c | |
16 | mais fôronos a prender | 7 c | |
17 | e meter | 3 c | |
18 | en prijôn perigoosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Stanza IV | |||
19 | Jazend' en aquel logar, | 7 c | |
20 | ũu deles se nembrar | 7 c | |
21 | foi com' en Seixôn lavrar | 7 c | |
22 | e pintar | 3 c | |
23 | viu eigreja mui fremosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Stanza V | |||
24 | E diss' a séu compannôn: | 7 c | |
25 | “Se éu saír de prijôn, | 7 c | |
26 | cen cravos darei en don | 7 c | |
27 | a Seixôn | 3 c | |
28 | que é óbra mui costosa.” | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/106 | |||
Stanza VI | |||
29 | E pois esto prometeu, | 7 c | |
30 | lógo ll' o cepo caeu | 7 c | |
31 | en térra; mais non s' ergeu: | 7 c | |
32 | atendeu | 3 c | |
33 | ant' a noite lubregosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Stanza VII | |||
34 | Mais poi-la noite chegou, | 7 c | |
35 | a séu compannôn contou | 7 c | |
36 | como ll' o cepo britou | 7 c | |
37 | e sacou | 3 c | |
38 | end' a Virgen pïedosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Stanza VIII | |||
39 | O outro lle diss' assí: | 7 c | |
40 | “Per quant' éu a vós oí, | 7 c | |
41 | mil cravos levarei i | 7 c | |
42 | se mi a mi | 3 c | .on |
43 | tóll' esta prijôn nojosa.” | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/106 | |||
Stanza IX | |||
44 | Pois s' o primeiro sentiu | 7 c | |
45 | sólto da prijôn, fogiu, | 7 c | |
46 | A guarda, quand' esto viu, | 7 c | |
47 | lóg' abriu | 3 c | |
48 | a cárcer mui tẽevrosa | 7' A | |
Stanza X | |||
49 | polo outr' i guardar ben, | 7 c | |
50 | ca atal éra séu sen; | 7 c | |
51 | mas dele non achou ren, | 7 c | |
52 | e porên | 3 c | |
53 | houv' a Virgen sospeitosa, | 7' A | |
Stanza XI | |||
54 | madre de Nóstro Sennor, | 7 c | |
55 | que lle fora soltador | 7 c | |
56 | dos presos e guïador, | 7 c | |
57 | sen pavor, | 3 c | |
58 | como Sennor poderosa. | 7' A | |
Prijôn fórte nen dultosa... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/106 | |||
Footnotes
E1: | A final 5-line stave follows here in the manuscript, with text including a decorated capital P, but no musical notation. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 106 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/227small.htmlExternal link |
[T] | 106 | |
[To] | 45 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob045small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 106http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=106
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7' 7 7' |
Stanzas
7 7 7 3 7' |
Rhyme
ABA / ccccAR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | oza | |||||||||||
B | eɾ | |||||||||||
c | ei̯ | iɾ | eɾ | aɾ | oŋ | eu̯ | ou̯ | i | iu̯ | eŋ | oɾ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 12:33 |
Slow | 100 | 6:16 |
Medium | 150 | 4:11 |
Fast | 200 | 3:08 |
Very fast | 250 | 2:30 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 628