Esta é como a omagen de Santa María, que un mouro guardava en sa casa honrradamente, deitou leite das tetas.
Line | Refrain | Metrics | |
1 | Porque hajan de seer | 7 A | |
2 | séus miragres mais sabudos | 7' B | |
3 | da Virgen, deles fazer | 7 A | |
4 | vai ant' hómes descreúdos. †CSM 46:4Mettmann omees; [To] omes; [T] omees .o + .ron; [E] omees .o + .oron. Beware that Elmes has made a mistake in transcribing this line as vai ant' *o•me•es *des•creu•dos, where the last two starred words are each divided wrongly, and the rhyme with sabudos is broken. | 7' B | |
Stanza I | |||
5 | E dest' avẽo assí | 7 c | |
6 | como vos quéro contar | 7 d | |
7 | dun mouro, com' aprendí, | 7 c | |
8 | que con hóst' en Ultramar | 7 d | |
9 | grande foi, segund' oí, | 7 c | |
10 | por crischãos guerrejar | 7 d | |
11 | e roubar, | 3 d | |
12 | que non éran percebudos. | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Stanza II | |||
13 | Aquel mouro astragou | 7 c | |
14 | as térras u pod' entrar, | 7 d | |
15 | e todo quanto robou | 7 c | |
16 | feze-o sigo levar; | 7 d | |
17 | e mui lédo se tornou | 7 c | |
18 | a sa térra, e juntar | 7 d | |
19 | foi e dar | 3 d | |
20 | os roubos que houv' havudos. | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/46 | |||
Stanza III | |||
21 | Daquel haver que partiu | 7 c | |
22 | foi ên pera si fillar | 7 d | |
23 | ũa omagen que viu | 7 c | |
24 | da Virgen que non há par; | 7 d | |
25 | e pois la muito cousiu, | 7 c | |
26 | feze-a lógo alçar | 7 d | |
27 | e guardar | 3 d | |
28 | en panos d' ouro teçudos. | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Stanza IV | |||
29 | E ameúde veer | 7 c | |
30 | a ía muit' e catar; | 7 d | |
31 | pois fillava-s' a dizer | 7 c | |
32 | ontre si e rezõar | 7 d | |
33 | que non podía creer | 7 c | |
34 | que Déus quiséss' encarnar | 7 d | |
35 | nen tomar | 3 d | |
36 | carn' en mollér. “E perdudos | 7' B | |
Stanza V | |||
37 | son quantos lo creer van,” | 7 c | |
38 | diss' el, “ca non póss' osmar | 7 d | |
39 | que quisésse tal afán | 7 c | |
40 | prender Déus nen s' abaxar, | 7 d | |
41 | que el que éste tan gran | 7 c | |
42 | se foss' en córp' ensserrar | 7 d | |
43 | nen andar | 3 d | |
44 | ontre póboos mĩudos, | 7' B | |
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/46 | |||
Stanza VI | |||
45 | como dizen que andou | 7 c | |
46 | pera o mundo salvar; | 7 d | |
47 | mas se de quant' el mostrou | 7 c | |
48 | foss' a mi que quér mostrar, | 7 d | |
49 | faría-me lógo sou | 7 c | |
50 | crischão, sen detardar, | 7 d | |
51 | e crismar | 3 d | |
52 | con estes mouros barvudos.” | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Stanza VII | |||
53 | Adur pod' esta razôn | 7 c | |
54 | toda o mour' encimar, | 7 d | |
55 | quand' à omagen entôn | 7 c | |
56 | viu dúas tetas a par, | 7 d | |
57 | de viva carn' e d' al non, | 7 c | |
58 | que foron lógo mãar | 7 d | |
59 | e deitar | 3 d | |
60 | leite come per canudos. | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Stanza VIII | |||
61 | Quand' esto viu, sen mentir, | 7 c | |
62 | começou muit' a chorar, | 7 d | |
63 | e un crérigo vĩir | 7 c | |
64 | fez, que o foi batiçar; | 7 d | |
65 | e pois desto, sen falir, | 7 c | |
66 | os séus crischãos tornar | 7 d | |
67 | fez, e ar | 3 d | |
68 | outros bẽes connosçudos. | 7' B | |
Porque hajan de seer... | |||
Cantigas de Santa Maria for Singers ©2013 by Andrew Casson www.cantigasdesantamaria.com/csm/46 | |||
Footnotes
Line 4: | Mettmann omees; [To] omes; [T] omees .o + .ron; [E] omees .o + .oron. Beware that Elmes has made a mistake in transcribing this line as vai ant' *o•me•es *des•creu•dos, where the last two starred words are each divided wrongly, and the rhyme with sabudos is broken. |
Manuscript references
External links marked are to facsimiles on Greg Lindahl's Cantigas de Santa Maria website.
[E] | 46 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/E/132small.htmlExternal link |
[T] | 46 | |
[To] | 59 | viewhttp://www.pbm.com/~lindahl/cantigas/facsimiles/To/bob056small.gifExternal link |
Oxford CSM Database record
External link to poem data: CSM 46http://csm.mml.ox.ac.uk/index.php?p=poemdata_view&rec=46
Links to the Oxford database are provided with the kind permission of the project team. When planning a concert or recording, I would recommend that you use (and credit) my more pragmatic texts and supporting materials in the preparation of your performance, but that you request permission from the Oxford database team to reproduce (and credit) their own critically edited texts in your programme or liner notes, as these adhere to stricter criteria that keep them closer to the original sources, and undoubtedly have the greater academic authority.
Metrical summary
Refrain
7 7' 7 7' |
Stanzas
7 7 7 7 7 7 3 7' |
Rhyme
ABAB / cdcdcddBR | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eɾ | ||||||||
B | udos | ||||||||
c | i | ou̯ | iu̯ | eɾ | aŋ | ou̯ | oŋ | iɾ | |
d | aɾ |
Estimated performance times
Average syllables / min. | Time | |
---|---|---|
Very slow | 50 | 13:52 |
Slow | 100 | 6:56 |
Medium | 150 | 4:37 |
Fast | 200 | 3:28 |
Very fast | 250 | 2:46 |
These are very approximate total times for a full sung (or spoken) performance of all stanzas with all repeats of the refrain. Note that the speed is in average syllables per minute, and no particular mensural interpretation is assumed. More ornamented music will reduce the syllabic speed considerably. Remember also to add time for instrumental preludes, interludes and postludes.
Total syllables: 694